Asal Usul Daerah Tangkak Johor

Ramai yang tidak tau bahawa daerah Tangkak di negeri Johor dulunya dikenali dengan nama lain. Artikel ini mendedahkan asal usul Tangkak.

Asal usul Tangkak

 

Tangkak ialah sebuah kawasan yang telah wujud sejak lama. Selepas itu, ia dibangunkan oleh Dato’ Muhammad Salleh bin Perang, juga dikenali sebagai Dato’ Bentara Luar, pada akhir kurun ke-19. Pada masa itu, kawasan ini dikenali sebagai Chohong, tetapi kemudiannya nama tersebut ditukar kepada Tangkak.


Asal usul tangkak
Bandar Tangkak


 

Asal Usul Nama Tangkak Chohong (dahulunya dikenali sebagai Tangkak) mulai diterokai dan dibuka oleh Orang-orang dari Pagar Ruyung pada abad ke-19. Cohong merupakan sebuah perkampungan di negeri Melaka yang terletak berhampiran dengan Tangkak, yang telah dibuka pada abad ke-18 sebelum Tangkak. Kumpulan peneroka yang membuka Tangkak menyusuri sebuah anak sungai di hulu Sungai Kesang dan melalui hutan menuju ke arah Gunung Ledang. Di tepi sebelah kiri sungai itu, terdapat sebuah bukit. Mereka meredah hutan berpaya dengan merangkak melalui akar-akar dan rotan yang menjalar di kawasan tersebut.

 

Setelah perkampungan baru, iaitu Tangkak, berjaya dibuka, kumpulan peneroka ini kerap berulang-alik dari tempat baru tersebut ke tempat asal mereka, iaitu Cohong. Apabila ditanya "Engkau tinggal di mana?", mereka menjawab: "Aku tinggal di tempat merangkak sana!" Oleh kerana perkataan "tempat merangkak" atau "tang merangkak" sering disebut, akhirnya diringkaskan menjadi sebutan Tangkak.


Sistem Pentadbiran Moden Kerajaan Johor

 

Pada tahun 1901, Kerajaan Johor telah mengimplementasikan sistem pentadbiran moden dan Pusat Pentadbiran di Cohong telah dipindahkan ke bandar Tangkak. Daerah ini telah diberikan status daerah dan diberi gelaran Pegawai Daerah untuk mentadbirnya. Pada masa itu, Negeri Johor mempunyai Sistem Pesuruhjaya Kerajaan yang menguruskan pentadbiran daerah yang besar, manakala Pegawai Daerah bertanggungjawab untuk mentadbir daerah yang lebih kecil.

 

Setelah berakhirnya Perang Dunia Kedua, sistem pentadbiran daerah mengalami perubahan. Jawatan Pesuruhjaya Kerajaan telah dihapuskan dan tugas mentadbir Daerah Besar diberikan kepada Pegawai Daerah, manakala Daerah Kecil dijalankan oleh Penolong Pegawai Daerah. Pada masa itu, Tangkak masih merupakan sebuah daerah kecil.


Penubuhan Daerah Tangkak

 

Pada 9 Jun 2008, Daerah Tangkak secara rasmi ditubuhkan sebagai daerah baru. Penubuhan ini telah dirasmikan oleh Sultan Johor ketika itu, iaitu Sultan Iskandar ibni Sultan Ismail.


Baca juga: sejarah doa qunut

 

Mulanya, daerah ini dikenali sebagai daerah Ledang, mengambil nama daripada Gunung Ledang yang merupakan gunung tertinggi di negeri Johor. Namun, pada 7 Disember 2015, Sultan Johor ketika itu, iaitu Sultan Ibrahim ibni Sultan Iskandar, telah mengurniakan persetujuan untuk menggantikan nama daerah Ledang dengan nama "Tangkak".


Post a Comment

0 Comments