Senarai Cerita Sebalik Manneken Pis, Brussels, Belgium

Jika anda bertandang ke Brussels Belgium, jangan lepaskan peluang untuk singgah di sudut Rue de l’Étuve/Stoofstraat dan the Rue des Grands Carmes/Lievevrouwbroerstraat di tengah bandaraya Brussel untuk menyelami pelbagai cerita sebalik Manneken Pis

Di sini anda boleh bergamber dengan patung anak kecil yang comel yang sedang kencing. Statue ini sangat terkenal bukan sahaja di Belgium malah di seluruh negara.

manneken pis - little boy peeing


Banyak cerita dongeng dan legenda yagi diceritakan secara turun temurun sejak berzaman dahulu tentang patung budak kecil ini sedang buang air kecil ini.


Cerita sebalik Manneken Pis (pelbagai versi)


Di sini ada beberapa cerita yang paling popular di sebalik patung Manneken Pis di Brussels, Belgium:


Cerita Asal: 


Salah satu cerita yang paling dikenali ialah Manneken Pis dicipta untuk mengenang seorang budak lelaki bernama Julianske yang, pada abad ke-11, memadamkan api dengan membuang air kecil. Tindakan ini menyelamatkan bandar dan patung itu dibina untuk memperingatinya.


Cerita Diplomatik: 


Cerita lain yang popular ialah Manneken Pis adalah hadiah diplomatik daripada seorang tuan yang kuat kepada rakyat Brussels. Dikatakan bahawa tuan itu sangat terkesan dengan keberanian dan kemerdekaan rakyat sehingga dia memberikan mereka patung sebagai simbol kekuatan dan kemerdekaan mereka.


Cerita Kerajaan: 


Terdapat juga cerita bahawa Manneken Pis diberikan kepada bandar oleh seorang pangeran kaya sebagai simbol kemerdekaan dan kekuatan bandar. Menurut cerita itu, pangeran itu sangat terkesan dengan keberanian dan tekad rakyat sehingga dia memutuskan untuk memperingatinya dengan patung.


Legenda Penjenayah: 


Cerita lain menceritakan tentang seorang penjenayah kaya yang membuang air kecil di jalan raya, menyebabkan gangguan. Untuk memujuk rakyat yang marah, lelaki itu berjanji untuk membuat permintaan maaf secara awam dengan membuat patung yang mirip dengan dirinya sendiri.


Cerita Rakyat: 


Dalam cerita yang lebih ringan, Manneken Pis dikatakan sebagai seorang budak lelaki yang suka bermain mainkan orang bandar. Dalam salah satu leluconnya, dia naik pokok dan membuang air kecil ke atas orang bandar di bawah. Sebagai tindak balas, orang bandar membina patung yang mirip dengan dirinya sebagai peringatan akan kelakuan nakalnya.


Cerita-cerita ini, walaupun mungkin tidak tepat sejarah, telah menjadi terperinci dalam warisan budaya bandar dan telah membantu membuat patung Manneken Pis salah satu simbol yang paling dicintai dan dikenali di Brussels.


Itulah rangkaian cerita rakyat tentang kisah ataupun cerita sebalik Manneken Pis, patung budak kecil sedang kencing.


manneken pis - belgium flag



Bukan sekadar patung biasa


Patung ini bukan hanya patung biasa.  Sejarah patung ini menggambarkan perjuangan bandar untuk meraih kemerdekaan dan mempertahankan identiti mereka sepanjang berabad-abad, dan ia masih lagi menjadi tanda kuat bagi kekuatan dan semangat masyarakat Brussels. Jika kalian berkunjung ke Brussels, jangan lupa untuk mengunjungi patung ataupun statue lagenda ini dan menikmati sejarahnya yang kaya dan menarik yang terkandung di sebaliknya.

Post a Comment

0 Comments